Influence of fractionated total body irradiation on mucosal toxicity in intensified conditioning regimens for autologous bone marrow transplantation in pediatric cancer …

A Borgmann, W Emminger… - Klinische …, 1994 - thieme-connect.com
A Borgmann, W Emminger, W Emminger-Schmidmeier, C Peters, I Gatterer-Menz, G Henze…
Klinische Pädiatrie, 1994thieme-connect.com
Abstract From April 1988 to March 1991 28 children with generalized solid tumors (N= 15) or
hematologic malignancies (N= 13) received intensified myelotoxic regimens followed by
autologous stem cell rescue (ABMT). These intensified regimens consisted of 12 Gy
fractionated total body irradiation (FTBI) and 2 (or 3) cytotoxic drugs (group A, n= 19) or a
combination of 3 cytotoxic drugs (group B, n= 9). FTBI-containing regimens produced more
severe mucositis>= WHO grade 3 (p= 0.01) and a longer duration of severe mucositis. The …
Abstract
From April 1988 to March 1991 28 children with generalized solid tumors (N= 15) or hematologic malignancies (N= 13) received intensified myelotoxic regimens followed by autologous stem cell rescue (ABMT). These intensified regimens consisted of 12 Gy fractionated total body irradiation (FTBI) and 2 (or 3) cytotoxic drugs (group A, n= 19) or a combination of 3 cytotoxic drugs (group B, n= 9). FTBI-containing regimens produced more severe mucositis>= WHO grade 3 (p= 0.01) and a longer duration of severe mucositis. The mucositis had a median duration of 8 days (range 0-28) in group A compared with median 0 days (range 0-7) in group B (p< 0.01). Acute renal and liver toxicity were not different. The probability of overall survival at day+ 100 was 89% in all patients. In terms of long-term survival FTBI containing regimen did not prove superior: 5 out of 19 patients in group A and 6 out of 9 patients in group B have been survivors for a minimum of 3 years. In conclusion, severe gastrointestinal toxicity of such intensive regimens is avoidable if FTBI is omitted.
Zusammenfassung
Im Zeitraum zwischen April 1988 und März 1991 erhielten 28 Kinder mit generalisierten soliden Tumoren (n= 15) oder malignen hämatologischen Erkrankungen (n= 13) intensivierte, myelotoxische Konditionierungsprotokolle im Rahmen autologer Knochenmarktransplantationen. Diese intensivierten Protokolle bestanden aus einer fraktionierten Ganzkörperbestrahlung von 12 Gy und 2 (oder 3) Zytostatika (Gruppe A, n= 19) oder einer Kombination aus 3 Zytostatika (Gruppe B). Protokolle, die eine Ganzkörperbestrahlung beinhalteten, hatten sowohl eine schwerere (>= WHO Grad 3, p= 0.01) als auch eine länger andauernde Mucositis zur Folge. Die Dauer der Mucositis betrug im Median 8 Tage (0-28) in Gruppe A im Vergleich zu im Median 0 Tagen (0-7) in Gruppe B (p< 0.01). Akute Nieren-und Lebertoxizität waren vergleichbar. Die Überlebenswahrscheinlichkeit am Tag+ 100 betrug 89% im Gesamtkollektiv. Schwere und verlängerte gastrointestinale Toxizität im Rahmen intensivierter Protokolle ist vermeidbar, wenn keine Ganzkörperbestrahlung durchgeführt wird.
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